fbpx

Tarvitset työhösi ohjenuoran. Tarvitset johtoajatuksen. Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutus kertoo, miten vältät polttamasta itseäsi loppuun.

Olet varmaan jo huomannut, että tuotepäällikön työsi lipsuu helposti päättömäksi raatamiseksi. Tehtäväsi sijoittuu jonnekin myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen välimaastoon. Tuotepäällikölle jää tehtäväksi epämääräinen sälä, joka ei kelpaa muille. Pöydällesi alkaa kertyä mitä ihmeellisimpiä sälähommia nopeam-min kuin ehdit niitä raivata roskikseen.

Samaan aikaan tuotepäällikön työ muuttuu lähivuosina rajusti – eikä ikävä kyllä helpommaksi. Se johtuu siitä, että perinteinen B2B-myyntityö käy liian kalliiksi. Yhä useammat myyjän tehtävät on automatisoitava tavalla tai toisella. Olivat myyjät asiasta mitä mieltä tahansa, yhä suurempi osa ostoprosessista siirtyy verkkoon.

Fiksu tuotepäällikkö osallistuu myyntityön modernisointiin sen sijaan, että hän vain säntäilee sammuttelemassa tulipaloja tai ihmettelee muutosta tumput suorana vierestä.

Tuotepäällikkö on tärkeämpi henkilö kuin toimitusjohtaja

Jokaisen yrityksen tarkoitus on toimittaa tuotetta tai palvelua. Toisaalta tuotepäällikkö vastaa tuotteen menestyksestä. Sikäli sillä on aivan ratkaiseva merkitys, miten tuotepäällikkö onnistuu työssään. Hänen kylmäpäisyytensä lopulta ratkaisee, miten yritys menestyy.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus keskittyy oleelliseen

Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen on entinen tuotepäällikkö itsekin. Hän on toiminut myös tuotepäälliköiden esimiehenä. Lisäksi hän on vetänyt tuotepäällikkökoulutuksia jo parikymmentä vuotta.

Jari kyllästyi joitain vuosia sitten siihen yleiseen, mutta harhaiseen ajatukseen, että tuotepäällikön tehtäviin kuuluu muka kaikki mahdollinen messuemännästä copywriteriin ja varastokeräilijästä tekniseen guruun.

Siitä suivaantuneena hän kirjoitti kirjan nimeltään Tuotepäällikön pelastuspakkaus. Se kertoo, mikä tuotepäällikön työssä on lopulta oleellista.

Jos aikasi ei riitä lukemiseen, nappaat samat opit napakassa muodossa yhdessä päivässä, kun osallistut Jarin Tuotepäällikön pelastuspakkaus -koulutukseen.

Koulutus vastaa tuotepäällikölle tärkeisiin kysymyksiin:
– Kuinka tuotepäällikön työ digitalisoituu lähivuosina?
– Miksi kiireellinen on eri asia kuin tärkeä?
– Mikä on tuotepäällikön tärkein (ja vaikein) yksittäinen sana?
– Miksi myyjät pommittavat tuotepäällikköä? Kuinka katkaiset kierteen?
– Millä yksinkertaisella keinolla saat hötkyilevät esimiehet kuriin?
– Mitkä neljä tehtävää ovat tuotepäällikölle kaikkein tärkeimmät?
– Kuinka raivaat ostamisen esteitä myyjiesi tieltä?
– Mistä tunnistat hyvän tuotteistuksen?
– Kuinka rakennat tehokkaan tuotteistusprosessin?
– Miten saat sanomasi erottumaan yleisen älämölön joukosta

Kenelle tämä koulutus sopii?
– Parhaat palautteet tulevat tuotepäälliköiltä, jotka pakertavat teknisten tai muuten mutkikkaiden b2b-tuotteiden ja ratkaisumyynnin parissa.
– Koulutus sopii erinomaisesti tuoreille tuotepäälliköille. Heillä on vielä mahdollisuus muokata omaa toimenkuvaansa ennen kuin on liian myöhäistä.
– Toisaalta jo kokenut tuotepäällikkö saa tältä kurssilta roppakaupalla ideoita siitä, miten hän voisi palauttaa työkuormansa järjelliseksi.
– Tietenkin tämä koulutus on omiaan myös tuotepäälliköiden esimiehille. Pelastuspakkaus antaa paljon vinkkejä siitä, miten tuotepäälliköitä kannattaisi johtaa.

Kenelle tämä koulutus ei sovi?
– Huonoimmat palautteet tästä koulutuksesta antavat yleensä ne osallistujat, joiden työnantaja (tai asiakas) toimii tiukasti viranomaisten säätelemällä alalla. Sellaisia ovat teleoperaattorit, apteekit, terveydenhuollon yritykset, pankit, vakuutusyhtiöt ja lakitoimistot.
– Myös julkishallinnon parissa painivat sekä suurten keskusliikkeiden tavarantoimittajat ovat usein avun ulottumattomissa – ainakin omasta mielestään.
– Palautteiden taustalla on ns. opittu avuttomuus. Osallistujat ovat vankasti sitä mieltä, etteivät he voi tehdä mitään toisin. Siksi he vain turhautuvat.

Kouluttajanasi Jari Parantainen
– Suomen kokenein tuotteistaja
– Yli 200 tuotteistusprojektia vuodesta 2002
– Suosittu, suorapuheinen esiintyjä
– Puoli tusinaa bisneskirjaa, aiheina tuotepäälliköt, tuotteistaminen, hinnoittelu ja myynnin psykologia
– Tuhat vedettyä koulutusta
– Tukuttain tarinoita ja käytännön kokemuksia

Osallistujien antamaa palautetta Parantaisen tuotepäällikkökoulutuksista:
– ”Hyvä paketti hukassa olevalle tuotepäällikölle suuntaviivoiksi.”
– ”Täyttä asiaa. Sai hyviä näkökulmia ja hoksautuksia omaan työhön.”
– ”Erilainen ote tuotehallinnan tehtäviin. Kannusti olemaan rohkea ja opettelemaan sanomaan EI!”
– ”Usko ja vahvistus omaan tekemiseen. Konkreettiset ohjeet; tee näin; älä tee näin.”
– ”Herätti mukavasti ajattelemaan ’toisin’.”
– ”Hyvä setti, kiva myös tutustua muihin tuotepäälliköihin.”
– ”Sain vahvistusta omille ajatuksilleni ja lisää itsevarmuutta työhöni.”
– ”Hyvä kokonaisvaltainen koulutus. Kirjavinkit hyviä.”
– ”Hyvin havainnollistava ja helposti omaksuttava tietopaketti!”
– ”Konkreettisia toimenpideideoita tuotteistukseen.”
– ”Kaikkinensa erittäin miellyttävä kokonaisuus ja koko päivä. KIITOS!”
– ”Kouluttajalla hyvä, innostava tyyli, pohdiskeluakin ja hyviä esimerkkejä.”
– ”Huumorin ja esimerkkien avulla hyvin asioita perille.”
– ”Arvosana pelastuspakkauksesta on 9. Hyvä, loogisesti juokseva kokonaisuus!”




Takuu: Ei laulua, ei leikkiä
Tällä kurssilla et joudu vääntämään väkinäisiä ryhmätöitä tai pariharjoituksia. Vältät tylsät esittäytymiskierrokset ja nolot rentoutusharjoitukset. Koulutus siis sopii myös umpimielisille introverteille ja epäsosiaalisille nörteille.

OHJELMA

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09:30 Aloitus
11:00 – 11:15 Tauko
12:30 – 13:15 Lounas
14:15 – 14:30 Iltapäiväkahvi
15:30 Päivä päättyy

Päivän sisältö

1. Mistä johtoajatus tuotepäällikön työhösi?
– Mikä on tuotepäällikön tärkein yksittäinen taito?
– Mikä on lopulta ainoa sana, jonka avulla saat rotia kaoottisiin päiviisi?
– Tuotepäällikön kaikki työt kuuluvat tuotehallinnan neljään päävaiheeseen – mitkä ne ovat?

2. Miksi tuotepäällikkö usein päättää yrityksen todellisen strategian?
– Mitä strategia ei tarkoita?
– Miten tuotestrategia eroaa yrityksen strategiasta?
– Mistä tunnistat aidosti toimivan strategian?
– Millainen on yksinkertaisin mahdollinen strategiaprosessi?

3. Kuuntele asiakasta – mutta älä usko häntä!
– Kaikki hokevat, että asiakasta olisi kuunneltava. Miksi se on erittäin vaarallinen idea?
– Mikä on tehokkain tapa varmistaa, että oikeat ideat etenevät tuotteeseen saakka?
– Miten sovellat ketteriä menetelmiä tuotteistustöissäsi?

4. Näin tuotteistat käytännössä
– Mitä tuotteistaminen tarkoittaa? Mitä hyödyt siitä?
– Miten rakennat tuotteellesi tai palvelullesi epäreilun kilpailuedun?
– Mitkä ovat hyvän tuotteistuksen viisi perusosaa?
– Mikä on paras mahdollinen sisäänheittotuote?
– Miten arvioit käytännössä tuotteistuksesi tilanteen?
– Millainen tuotteistusprosessi toimii myös käytännössä?

5. Miten digitalisoit osia työstäsi?
– Mikä nykyisessä sähköisessä myynnissä ja markkinoinnissa mättää?
– Millaisia koneistoja kilpailijasi rakentavat jo?
– Kuinka pääset eroon haulikolla sumuun roiskimisesta?

————

Koulutuspaikka:
Tämä koulutus vaihtuu webinaariksi. Lisätietoa tulossa pian!

Ajankohta:
tiistai 5.5.2020

Hinta:
697 euroa
/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin, lounaan ja kahvit.

Ryhmäetuhinnat:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 657 euroa /hlö + alv 24 %,
kolme tai useampia osallistujia: 597 euroa /hlö + alv 24 %.

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.