fbpx

Palvelumuotoilun ABC -koulutuksessa pääset tutustumaan palvelumuotoilun maailmaan ja sen periaatteisiin sekä opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja omassa työssäsi. Koulutuksessa opit myös asettamaan asiakkaan kehittämisen keskiöön sekä miettimään, millaista arvoa ja millaisen kokemuksen palvelusi tuottaa käyttäjälle.

Koulutuksessa käsitellään
– palvelumuotoilun taustoja ja periaatteita
– palvelumuotoilun prosessi vaihe vaiheelta
– erilaisia palvelumuotoilun työkaluja, kuten empatiakarttaa, story boardia, havannointia ja palvelupolun rakentamista käytännössä kokeillen


Kenelle?
Koulutus sopii kaikille palvelumuotoilusta kiinnostuneille ja aiheeseen ensi kertaa tutustuville. Erityisen hyvin se sopii esimiehille sekä henkilöille, joiden työhön kuuluu palveluiden kehittämistä tai asiakastyötä.


Hyödyt
Opit hyödyntämään palvelumuotoilua ja sen työkaluja omassa työssäsi. Opit kehittämään myös asiakaskeskeisempää toimintamallia.


Ennakkotehtävä
Jotta saat koulutuspäivästä uuden tiedon lisäksi myös konkreettista hyötyä, mietithän etukäteen jo valmiiksi joko
– selkeän, pienen kehittämisen kohteen, johon organisaatiossanne kaivataan uusia ajatuksia tai
– asiakaskohderyhmän, jolle voisi lähteä kehittämään uutta palvelua.
Riittää, että toinen näistä on selkeänä mielessäsi, kun tulet paikalle. Pääsemme siitä koulutuksen aikana eteenpäin!

Lisäksi pohdi, onko jokin palvelumuotoilun menetelmä, johon erityisesti haluaisit tutustua. Pyrimme käymään kaikki toiveet koulutuspäivän aikana läpi.


Kouluttaja
Outi Kinnunan, palvelumuotoilu ja fasilitoinnin asiantuntija
Outi Kinnunen on palvelumuotoilun, yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin asiantuntija sekä pitkänlinjan valmentaja ja kouluttaja. Hän on toiminut strategisen asiakaskeskeisyyden ja organisaatiomuotoilun asiantuntijana Franklyllä sekä palvelumuotoilun opettajana Laurea-ammattikorkeakoulussa. Tällä hetkellä Outi on partnerina muotoilutoimisto Vision Factoryssa.

Outin intohimo on muotoiluajattelu toimintamallina, se miten organisaatiot voivat oppia asiakaslähtöistä ja ketterää tapaa toimia ja miten se saadaan osaksi työn arkea. Outilla on vahvaa erityisosaamista työpajasuunnittelusta, design sprinteistä sekä muotoilupeleistä.

Palautteita aikaisemmista koulutuksista:
– “Paljon ideoita herättävä ja mahdollisuuksia avaava koulutus. Aivan mahtava kouluttaja!!! Suosittelisin tätä koulutusta muillekin, koska tästä saa näkemystä ja ideoita omaan työhön ja sen kehittämiseen.”
– “Hienosti koottu kokonaisuus laajasta aiheesta. Kouluttaja jätti hyvin tilaa osallistujien omille caseille ja niiden kautta keskustelulle. Peruskuva palvelumuotoilusta tuli selväksi.”
– “Kiitos loistavasta koulutuksesta. Annoit tilaa osallistujien keskustelulle ja kysymyksille ja selkeytit teoriaa esimerkkien avulla. Olet rento, hauska ja asiantuntemuksessasi vakuuttava. Sinusta paistaa rakkaus palvelumuotoiluun kuten sanoitkin!”
– “Koulutus antaa laajasti perustietoa palvelumuotoilusta ja sen soveltamismahdollisuuksista. Voin käyttää omassa kehittämisessäni sekä henkilökohtaisen työn kehittämisessä että organisaation/palvelujen kehittämisessä. Hyvä että avattiin näin paljon vaihtoehtoja.”
– “Outilla on empaattinen ja hauska tyyli opettaa”
– “Kiitos todella selkeästä ja antoisasta koulutuspäivästä”
– “Innostuin todella aiheesta koulutuksen jälkeen, kiitos!”


Ohjelma

08.45 Ilmoittautuminen ja yhteyksien testaus
09.00 Koulutus alkaa
11.30 – 12.30 Lounastauko
16.00 Koulutus päättyy
Pidämme taukoja sopivasti pitkin päivää.


Sisältö

Johdatus palvelumuotoilun maailmaan ja mahdollisuuksiin
– Mistä palvelumuotoilussa on kyse
– Palvelumuotoilun historiaa
– Miten palvelumuotoilu eroaa muusta palveluiden kehittämisestä
– Mihin palvelumuotoilua voidaan käyttää ja mitä hyötyä siitä on
– Palvelumuotoilun periaatteita ja käytäntöjä

Asiakaslähtöisyys
– Arvon ja merkityksen luominen
– Oikean ongelman löytäminen
– Tulevaisuuskestävät palvelut
– Prototypointi
– Testaaminen ja iterointi

Prosessin vaiheet
– Palvelumuotoilun prosessi
– Prosessin eteneminen vaihe vaiheelta

Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut käytännössä
– Oman tai annetun palveluidean kehittäminen palvelumuotoilun prosessin ja työkalujen avulla
– Työkaluina mm. empatia- ja sidosryhmäkartat, havainnointi, haastattelut, palvelupolku ja service blueprint

Kokeilukulttuuri osana palvelumuotoilua
– Jatkuvan parantamisen malli palvelumuotoilussa


Koulutuspaikka:
Etäkoulutus toteutetaan Zoom-alustalla. Saat tarkemmat ohjeet sähköpostiin osallistumisinfossa ennen koulutusta.

Ajankohta:
tiistai 07.09.2021

Hinta:
597 euroa
/hlö + alv 24 %. Sisältää koulutusmateriaalin.

Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 557 euroa /hlö + alv 24 %
kolme tai useampia osallistujia: 497 euroa /hlö + alv 24 %

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.