fbpx

Muotoilupeleillä boostia kehittämistyöhön

Pelillisyys toimintatapana on erinomainen tapa saada ihmiset rentoutumaan, laskemaan jännitteet ja kommunikoimaan helpommin ja näin ne ”boostaavat” kehittämistyötä. Pelillisiä menetelmiä kannattaa käyttää työssä, kun kehitetään, ideoidaan, kerätään tietoa tai tarkastellaan jonkin asian nykytilaa.

Pelillisyyden keinoin on helpompi yhteiskehittää ja pelilliset menetelmät parantavat kehittämiseen osallistuvien sidosryhmien ymmärrystä. Koulutuksessa käydään läpi lyhyesti pelillisyyden teoriaa käytännön näkökulmasta ja sitä, mitä pelillisyys toimintatapana tarkoittaa.

Osallistujat pääsevät myös tutustumaan muotoilupeleihin ja kehittämään elementtejä sekä pelinrakennetta omaan pelilliseen aihioon.

Tässä koulutuksessa pelillisyydellä tarkoitetaan ns. ”Serious Gaming” ja muotoilupelien maailmaa, jonka avulla haetaan ”boostia” kehittämistyöhön.


Kenelle

Tämä etäkoulutus soveltuu hyvin mm. suunnittelijoille, asiantuntijoille ja kehittäjille. Kaikille pelillisyydestä ja muotoilupelien mahdollisuuksista kiinnostuneille ja innostuneille.


Hyödyt

Pelillisyydestä saat tehokkuutta, hauskuutta ja parhaimmillaan valmiin viitekehyksen asiakasymmärryksen ja palveluiden kehittämiseen.

Mielenkiintoisessa, tähän aikaan rakennetussa ja kivassa etäkoulutuksessa opit seuraavia asioita:

  • Pelillisyyden teoria, mistä on kyse ns. ”Serious Gamingissa” sekä muotoilupeliajattelussa
  • Pelillisyys kehittämisen toimintatapana, mitä ottaa huomioon ja miten toteuttaa pelillistä toimintamallia
  • Tutustumme muotoilupeleihin, mistä osista ne koostuvat ja miten ne toimivat käytännössä
  • Pelityöpaja, suunnitellaan pelillisen työkalun rakennetta omaan työyhteisöön tai muuhun kontekstiin

Kouluttaja Krista Keränen, palveluliiketoiminnan ja koulutuksen ammattilainen

Krista Keränen on palveluliiketoiminnan ja koulutuksen ammattilainen yli 20-vuoden kokemuksella. Kristan vahvuutena on ammatillisen osaamisen lisäksi ihmisten innostaminen ja energisointi.

Krista on palveluliiketoiminnan ja koulutuksen ammattilainen. Tähän mennessä Krista on vetänyt yli 500 koulutusta/ konsultointiprojektia/ työpajaa liittyen palveluliiketoiminnan kehittämiseen ja vastannut useiden innovaatio-projektien toteuttamisesta. Krista on konsultoinnin ja yrittäjyyden lisäksi toiminut lehtorina, tutkijana, projektipäällikkönä, tutkimusjohtajana, yrittäjyys- ja innovaatiojohtajana sekä mm. Laurea-ammattikorkeakoulussa, joka on sekä palveluliiketoiminnan että palvelumuotoilun uranuurtaja maailmanlaajuisesti. Lisäksi Kristan pedagoginen osaaminen on vahva.

Krista on väitellyt yhteiskehittämisestä, palvelumuotoilusta ja palveluinnovaatioista Cambridgen yliopistossa 2015. Väitöskirjaprojektin aikana yhdessä tutkimustiimin kanssa Krista kehitti ja tuotteisti pelillisen CoCo Tool Kitin/ CoCo Cosmos-palvelumuotoilutyökalun. Lisäksi Krista on kehittänyt kohta lanseerattavan InnoBoost -pelin ja suunnittelut monenlaisia pellillisiä työkaluja työpajatyöskentelyyn.


Ennakkotehtävä

Pohdi ennen kurssille tuloa, mihin asiaan sinä voisit käyttää pelillistä menetelmää tai olisitko kiinnostunut suunnitelmaan ihan oma pelin. Pohdi etukäteen, mikä tavoite pelillä on, mitä haastetta se ratkaisee, ja mikä tulos ja/tai hyöty pelaamisesta olisi. Jatkamme näiden aiheiden parissa kurssin iltapäivän pelityöpaja-osuudessa, jossa pääset suunnittelemaan muotoilupeliä omaan organisaatioosi.

Ennakkotehtävä toimitetaan sinulle Osallistumisinfon yhteydessä ennen koulutusta.


Vuorovaikutteinen etävalmennus!

Tämä koulutus toteutetaan Zoomilla, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Pidämme taukoja riittävästi ja mukana on myös harjoituksia. Voit kysyä ja kommentoida päivän aikana.

Saat lisätietoa Osallistumisohjeessa, joka lähetetään sinulle sähköpostitse viikkoa ennen koulutusta.

Ohjelma

08.45 Ilmoittautuminen ja yhteyksien tarkistus

09.00 Koulutus alkaa

Pelilliset menetelmät asiakasymmärryksen ja palveluiden kehittämisessä

Pelillisyyden teoria, mistä on kyse ns. ”Serious Gamingissa” ja muotoilupeliajattelussa

  • Pelillisyyden teorian perusteet
  • Pelien tarjoama monipuolisuus kehittämisessä
  • Serious Gaming ja muotoilupelit, mitä nämä tarkoittavat käytännössä
  • Erilaisia pelillisyystyyppejä, esim. suunnittelupelit, muotoilupelit, ideointipelit, tulevaisuuspelit jne.

10.00 – 10.15 Tauko

Pelillisyys kehittämisen toimintatapana, mitä ottaa huomioon ja miten toteuttaa pelillistä toimintamallia

  • Mitä hyötyä pelillisyydestä on kehittämisessä
  • Pelilliset menetelmät ja työkalut
  • Pelillisten menetelmien ominaisuudet ja rakenne

11.30 – 12.30 Lounastauko

Tutustumme muotoilupeleihin, mistä osista ne koostuvat ja miten ne toimivat käytännössä

  • Tutustumme muutamiin pelillisiin menetelmiin ja testaamme niitä käytännössä

14.00 – 14.15 Tauko

Pelityöpaja, suunnitellaan pelinrakennetta omaan työyhteisöön tai muuhun kontekstiin

  • Jokainen suunnittelee omaa peliä
  • Tavoitteena saada ymmärrys, miten pelin kokonaisviitekehys muovautuu omaan organisaatioon tai haluttuun peli-ideaan, esim. ideointiin

16.00 Koulutus päättyy


Koulutuspaikka: Verkkovalmennus (voit osallistua mistä tahansa internet-yhteyden päästä omalla tietokoneellasi)

Ajankohta: 13.04.2021

Osallistumismaksu: 597 euroa / hlö + alv 24 %. Tallenne on katsottavissa koulutuksen jälkeen yhden viikon ajan.

Ryhmäetuhinnat: samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 557 euroa / hlö (+ alv 24%), kolme tai useampi osallistujaa: 497 euroa / hlö (+ alv 24%)

BONUS! Ilmoittaudu 29.03.2021 mennessä, saat vapaavalintaisen webinaaritallenteen (arvo 97 euroa).  WebAkatemian lahjalinkki toimitetaan sähköpostiisi koulutuksen jälkeen.


Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.